به گزارش راوی کار، در ماههای اخیر، انتشار شعارهایی مانند «بهجای بیمه، طلا بخرید» در فضای تبلیغاتی کشور واکنشهای متفاوتی را برانگیخته است.
فرشاد اوجانی، فعال کارگری، در گفتوگو با خبرنگار راوی کار، میگوید: این نوع پیامها اگر بدون شفافسازی و اطلاعرسانی صحیح رواج یابد، میتواند نگرانیهایی را در حوزه رفاه و امنیت اجتماعی ایجاد کند.
اوجانی با اشاره به کارکرد بیمههای اجتماعی توضیح میدهد: «کارگران و بسیاری از اقشار جامعه در برابر حوادث، بیماریها و دورههای ناتوانی از کار، تنها از طریق بیمه از حداقلی از حمایت برخوردار میشوند. طلا یا هر دارایی دیگری جایگزین این خدمات ساختاری نمیشود.»
به گفته او، نادیدهگرفتن بیمه میتواند افراد را در برابر هزینههای پیشبینینشده آسیبپذیر کند.
اوجانی ادامه میدهد: «اگر فردی بیمه نداشته باشد، یک حادثه یا بیماری جدی ممکن است فشار مالی سنگینی ایجاد کند. بهتر است مردم هنگام تصمیمگیری، به خدماتی که بیمه در زمان درمان، بازنشستگی یا ازکارافتادگی ارائه میدهد، توجه کافی داشته باشند.»
این فعال کارگری همچنین از کاهش برخی از بیمهشدگان در سال گذشته ابراز نگرانی کرده و میگوید: «هرچند دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد، اما یکی از پیامدهای محتمل این روند، افزایش تعداد افرادی است که در آینده فاقد پشتوانه مستمر و دسترسی پایدار به خدمات درمانی خواهند بود.»
اوجانی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت پایبندی کارفرمایان به قانون اشاره کرده و یادآور میشود: «دریافت رضایتنامه از کارگر نمیتواند جایگزین تکالیف قانونی شود و ممکن است در آینده برای کارفرمایان نیز تعهدات مالی ایجاد کند.»
او در پایان تأکید کرد: «لازم است در تبلیغات اقتصادی، اطلاعات دقیق و کامل ارائه شود تا مردم بتوانند با آگاهی، میان سرمایهگذاری و پوششهای حمایتی تصمیمگیری کنند. بیمه و سرمایهگذاری دو مقوله متفاوتاند و هر دو جایگاه خود را دارند.»












Tuesday, 25 November , 2025