به گزارش راوی کار، در حالی که طرح بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی بار دیگر در دستور کار قرار گرفته، معاون دبیرکل خانه کارگر نسبت به تکرار تجربههای شکستخورده گذشته هشدار میدهد.
او میگوید: در سالهای گذشته، فقدان ضمانت اجرایی و نپرداختن سهم کارفرمایی، طرحهای بیمه صنوف خاص را به شکست کشاند و امروز نیز بدون «الزام قانونی» همان سرنوشت در انتظار رانندگان پلتفرمی است.
صادقی با انتقاد از انکار رابطه کارگری و کارفرمایی در پلتفرمها اظهار کرد: این شرکتها از کار میلیونها راننده سود میبرند، هر سفر را کمیسیون میگیرند و عملاً در جایگاه کارفرما قرار دارند. به گفته او، همانطور که هیچ کارخانهای نمیتواند از پرداخت سهم بیمه کارفرمایی فرار کند، پلتفرمها نیز حق ندارند با برچسب «واسطه» از زیر بار مسئولیت اجتماعی و قانونی خود شانه خالی کنند.
این فعال کارگری نقش دولت و مجلس را در تعیین تکلیف قانونی «حیاتی» دانست و گفت: اگر دولت پس از یک دهه هنوز از اطلاق عنوان کارگر به رانندگان طفره میرود، مجلس باید تکلیف را روشن کند. او تأکید کرد که مجلس نماینده همین قشر زحمتکش است و باید بهصراحت و شفاف اعلام کند رانندگان پلتفرمی کارگر هستند و باید از حمایت بیمهای برخوردار شوند.
معاون دبیرکل خانه کارگر کشور همچنین از «تبلیغات گمراهکننده» برخی شرکتهای اینترنتی انتقاد کرد؛ شرکتهایی که به گفته او با فضاسازی رسانهای تلاش میکنند خود را صرفاً واسطه نشان دهند تا از پرداخت سهم بیمه فرار کنند. به باور او، این شرکتها ساختار مدیریتی، نظام پرداخت و کنترل عملیات دارند و همه نشانههای یک کارفرمای واقعی را بروز میدهند، اما در سختترین روزهای زندگی رانندگان، حتی سراغی از آنان نمیگیرند.
او با تأکید بر اینکه «سالهاست شیره جان رانندگان را میمکند»، گفت بیمه اجباری تنها پشتوانهای است که میتواند در زمان بیماری، حادثه یا فوت از راننده و خانواده او حمایت کند. صادقی از دولت و نمایندگان مجلس خواست تحت تأثیر لابیگریهای پلتفرمها قرار نگیرند و بر اساس مصلحت عمومی کشور تصمیمگیری کنند.
حسن صادقی در پایان تصریح کرد: بیمه اجباری، نهتنها امنیت شغلی و اجتماعی رانندگان را تضمین میکند، بلکه در بلندمدت به نفع خود پلتفرمها نیز خواهد بود، چرا که نیروی کاری با آرامش و امنیت، کارآمدتر و پایبندتر به سیستم است.












Tuesday, 25 November , 2025