رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گلستان گفت: دانشگاه ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، رقیب یکدیگر نیستند، بلکه دو بال آموزش عالی مهارتی کشور به شمار می‌روند.

به گزارش روای کار از گلستان، حمیدرضا عسگری در مراسم تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گلستان و دانشگاه ملی مهارت استان گلستان گفت: دانشگاه ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، رقیب یکدیگر نیستند، بلکه دو بال آموزش عالی مهارتی کشور به شمار می‌روند و باید در مسیر توسعه رشته‌های مهارتی حرکت کنند.

وی با اشاره به مفاد برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه کشور افزود: بر اساس این برنامه، ۴۰ درصد بار آموزش عالی کشور بر عهده دانشگاه‌های مهارتی است.

عسگری خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در سطح کلان، ضمن حفظ کیفیت آموزشی و پژوهشی، در مسیر توسعه نیز گام برمی‌دارد؛ اما مدل توسعه به‌گونه‌ای است که مراکز جدید باید در جوار صنعت تأسیس شوند تا ارتباط میان آموزش و بازار کار تقویت گردد.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان گلستان تصریح کرد: ورود دانشگاه به رشته‌هایی که بازار کار ندارند در دستور کار نیست. ما بر اساس نیاز بازار کار، ظرفیت‌های استان و علاقه‌مندی جوانان، رشته‌های جدیدی در حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی، فضای مجازی و بازارهای نوظهور طراحی خواهیم کرد.

وی افزود: تمرکز ما بر پتانسیل‌های استان گلستان است. باتوجه به جاذبه‌های طبیعی، محیط‌زیست غنی و منابع طبیعی ارزشمند، رشته‌هایی نظیر بوم‌گردی و گردشگری که تاکنون مغفول مانده‌اند، توسعه خواهند یافت. در این مسیر با صنایع، اصناف و سایر بخش‌ها همکاری خواهیم کرد تا به توسعه کمی و کیفی دانشگاه و رفع نیازهای استان کمک شود.

مجید محمداسمعیلی سرپرست دانشگاه ملی مهارت استان گلستان، اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی و دانشگاه ملی مهارت، رسالتی واحد دارند و آن، مهارت‌آموزی است. هدف ما تربیت دانشجویانی توانمند و دارای مهارت‌های کاربردی است تا بتوانند ضمن ایجاد اشتغال برای خود، جذب بازار کار شوند و حتی در مسیر کارآفرینی گام بردارند. چنین رویکردی می‌تواند در حل معضل بیکاری نقش مؤثری ایفا کند.

اسمعیلی تأکید کرد: دانشگاه‌های مهارتی سربار جامعه و دولت نیستند. خوشبختانه امروز دولت و مردم به این درک رسیده‌اند که باید دانشی بیاموزند که کاربردی و مؤثر باشد. ما نیز با وجود محدودیت‌ها، تمام تلاش خود را برای بروزسازی امکانات و تجهیزات آموزشی به کار می‌گیریم تا آموزش‌های مهارتی با کیفیت ارائه دهیم.

در پایان طرفین ابراز امیدواری کردند که اجرای مفاد این تفاهم نامه زمینه ساز هم افزایی، ارتقاء بهره وری آموزشی و تحقق اهداف مشترک در مسیر توسعه علمی و مهارتی استان گلستان باشد.