به گزارش راوی کار، ارتباط با رسانهها از اصلیترین وظایف روابطعمومی ها در هر سازمان یا اداره محسوب میشود.
یکی از دلایلی که باعث ایجاد واحد روابط عمومی در سازمانها، ادارات، نهادها و … گردیده است، پاسخگویی سریع به رسانهها به عنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه میباشد که به دلیل مشغلههای فراوان مدیران، این واحد شکل گرفت.
متاسفانه در سالهای اخیر و به خصوص در شرکتهای متمول صنعتی، دسترسی به مدیران روابطعمومی ها بیش از ارتباط با مدیران عالی شرکتها مشکل شده و همین موضوع در اکثر مواقع، چالشهایی را برای اینگونه شرکتها و ادارات به وجود میآورد.
ضعف مالی برخی رسانهها به خصوص رسانههای منطقهای و نیاز آنان به دریافت آگهی بمنظور رفع تنگناهای رسانه، باعث گردیده تا مدیران برخی روابطعمومی ها در جایگاه مدیران عامل، خود را قرار دهند و یا واسطه هایی را در این ارتباط قرار داده و یا اصلا جوابگوی خبرنگاران نباشند که این موضوع در اکثر مواقع باعث موضعگیری احساسی برخی خبرنگاران شده و حواشی فراوانی را برای مدیران عامل یا شرکتهای مربوطه ایجاد مینماید که همین موضوع باعث وارد نمودن ضرر و زیان فراوانی چه از بُعد مالی و چه از منظر اعتباری نزد افکار عمومی، برای شرکتها میگردد.
متاسفانه این گلایه علیرغم اینکه هرساله در مراسمهای بزرگداشت روز خبرنگار که با صرف غذا و دادن هدایایی همراه است، مطرح میشود ولی نتیجهای در بر نداشته است.
جالب اینجاست که پس از موضعگیری برخی رسانهها علیه اینگونه شرکتها و سازمانها، بلافاصله روابط عمومی ها وارد میدان میشوند تا بلکه از فشار خودخواسته، بکاهند.
لازم است که مدیران ارشد اینگونه سازمانها برای مدیریت روابطعمومی هایشان از افرادی غیروابسته به شخصیتها و ارکان صاحب قدرت استفاده کنند، افرادی که هم علم این تخصص را دارند و هم روحیهی ایجاد تعامل با محیط بیرون از سازمان خود را.
- نویسنده : ذوالفقار شریعت
Thursday, 21 August , 2025