دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران گفت: واقعیت این است که با بیمه خسارت افت قیمت خودرو ٣٠ تا ۵٠ همت خسارت شرکت‌های بیمه افزایش پیدا می کند.

به گزارش راوی کار، محسن پورکیانی، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران در نشست خبری امروز با اینکه امروز یکی از بزرگترین مشکلات صنعت بیمه، عدم مدیریت صحیح نقدینگی در این صنعت است، اظهار داشت: مواد اولیه در صنعت بیمه وجوه نقد است و مدیریت وجوه نقدی در شرایط اقتصادی فعلی این کار برای شرکت‌های بیمه و در نهایت صنعت بیمه دشوار کرده است.

وی با اشاره به فعالیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه  گفت: شرکت‌های بیمه کارکردی دارند و تمام دنیا هم شرکت‌های بیمه در بخش های اقتصادی و سرمایه‌گذاری فعال هستند. شرکت‌ها حق بیمه دریافت می‌کنند و معمول این است که با این پو‌ل‌ها کار اقتصادی انجام شود تا بتواند خسارت پرداخت شود چراکه حق بیمه به تنهایی نمی‌توانند خسارت‌ها را پوشش دهند.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران ادامه داد: اگر بخش سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه درست عمل نکند آن شرکت قطعا زیان‌ده می‌شود، به همین دلیل بخش سرمایه گذاری و بیمه‌گری در دو جبهه می‌توانند توانمند عمل کنند.

پورکیانی درباره زیان‌دهی دو بیمه درمان و ثالث گفت: در حال حاضر ٧۵ تا ٨٠ درصد پرتفوی صنعت بیمه شامل بیمه درمان و ثالث می‌شود که هر دو زیان ده هستند و از آنجایی که در بخش ثالث، دولت هم دخیل است، مشکل شرکت های بیمه در بخش ثالث بیشتر از سایر بخش‌ها بوده و برای نرخ بیمه ثالث وضعیت ٨ ماه اول سال شرکت‌ها در حال بررسی است تا به این نتیجه برسیم که برای حق نرخ ثالث در سال ١۴٠۴ چه عددی تعیین شود. در تلاش هستیم که این عدد نزدیک‌ترین عدد به واقعیت باشد که شرکت‌ها کمتر زیان ببینند.

وی با اشاره به احتمال فساد در صنعت بیمه اظهار داشت: این موضوعات در هر صنعتی دیده می‌شود اما به نظر نمی‌آید که فساد سازمان یافته در صنعت بیمه وجود داشته باشد  اما موضوع این است که با روش سنتی نمی‌توا‌ن جلوی فساد را گرفت و غیر از این راهی نداریم تا بتوانیم الگوهای تقلبی را پیش بینی و فرایندها را اصلاح کنیم.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران درباره قانون خسارت افت قیمت خودرو و اجرای آن گفت: افت قیمت از نظر شرکت‌های بیمه‌ای و سندیکا در قانون در شخص ثالث پیش بینی نشده است و در نامه نگاری‌ها و جلسات مجلس بارها اعلام کردیم که افت قیمت شامل حال قانون شخص ثالث فعلی نمی‌شود و باید به عنوان یک آپشن جدید باشد و حق بیمه آن گرفته شود.

وی تاکید کرد: به هر حال بیمه خسارت افت قیمت خودرو لغو نمی‌شود و الان بحث نرخ حق بیمه است و ما در این مدت در هر مرحله از بررسی و تصویب این قانون بیمه توانستی آثار تخریبی که برو روی افزایش خسارت‌های ما اثر می‌گذارد را محدود کنیم.  واقعیت این است که با بیمه خسارت افت قیمت خودرو ٣٠ تا ۵٠ همت خسارت شرکت‌های بیمه افزایش پیدا می کند.

پورکیانی افزود: اساسا روح قانون ثالث حمایت از اقشار ضعیف بوده و الان با توجه به این مصوبه هیات دولت نارضایتی مردم بیشتر شده و درگیری مردم را هم بیشتر می‌کند و در نهایت هم به ضرر مردم تمام می‌شود. حتی اگر به بیمه خسارت افت قیمت خودرو حق بیمه را اضافه کنیم باید توجه داشته باشیم که الان ١٣ میلیون خودرو بیمه نامه ندارند.

وی همچنین درباره قیمت خودرو متعارف و غیر متعارف گفت: سال ٩۵ که بیمه مطرح شد صنعت بیمه مخالف آن بود و در حال حاضر هم در جهت حل این مشکل یک لایحه از دولت به مجلس رفته است. تعریف خودروی متعارف و غیر متعارف اقدام درستی نبود و بارها مخالفت خود را اعلام کردیم.

دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران ادامه داد: در حال حاضر ضریب واقعی خسارت ثالث ١٣٨ درصد است و این بخش زیان ده درصنعت محسوب می‌شود و اساسا بحث محاسبه خسارت افت در کشورهایی که تورم بالا دارند بسیار سخت است و این را هم در نظر بگیرید که برای خودروهای خارجی قطعاتی یدکی در بازار پیدا نمی‌شود.

وی گفت: توقعات از صنعت بیمه بسیار بالاست در حالی که این صنعت هم بخشی از اقتصاد ملی است و اتفاقا هم بخش بی‌آزاری بوده و هیچ گاه از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند.